Inzicht in wirwar van sportdiensten en -producten

door: Thomas van Zijl
www.sportknowhowxl.nl


De tijd dat aanbieders van sportdiensten en -producten zich slechts op één activiteit of doelgroep richtten is voorbij. Hun aanbod is veelomvattend en divers en ook niet altijd even overzichtelijk. De site Fitklik.nl probeert een helder inzicht te geven in producten en diensten van sportaanbieders in de regio.

Fitklik is ontsproten uit het brein van oprichter Han de Regt, die de site afgelopen zomer met steun van enkele particuliere investeerders lanceerde. "Maar we zijn pas sinds een maand of drie echt goed te vinden via Google. Het is belangrijk dat je daar op een goede plek tevoorschijn komt", zegt De Regt. Wie Fitklik bereikt, vindt na het intoetsten van de postcode een overzicht van alle sportaanbieders in de regio. Gericht zoeken naar een dienst of product gaat niet op branche, maar op doelgroep of activiteit. De Regt: Een reumapatiënt die wil hardlopen, zoekt op de termen reuma of hardlopen. Dan ziet hij bijvoorbeeld dat dat niet alleen kan bij de atletieklcub, maar ook bij de fysiotherapeut of de reumavereniging."

Het aanbod is groot, maar versnipperd. Dat merkt De Regt ook bij het up to date houden van zijn site. Fitklik biedt een uitgebreid overzicht, maar dat het overzicht tot in de details compleet is, valt niet te garanderen. Daarin is een voorname rol weggelegd voor de aanbieders zelf. De ongeveer 70.000 door Fitklik opgenomen organisaties, kunnen voor 99 euro per jaar een account activeren en beheren. Dat is dé manier om bezoekers van de site nauwgezet informeren over hun aanbod, speciale aanbiedingen en cursussen. De Regt verwacht dat het aantal geactiveerde accounts de komende tijd zal stijgen. "Het zijn er nu een paar honderd, maar het moeten er meer worden. Voor aanbieders is het van belang om afnemers van producten en diensten goed op de hoogte te houden. Dat geldt voor commerciële instellingen, maar ook voor non-profitorganisaties, voor wie het account overigens gratis te activeren is." Wie daar niet toe overgaat, beperkt de informatieverstrekking tot enkele basisgegevens.

Han de Regt hoopt dat zijn site zich in de toekomst ook zal ontwikkelen tot een social network. "Het hoeft niet de proporties van Hyves of LinkedIn aan te nemen, maar het zou mooi zijn als vraag en aanbod op die manier dichterbij elkaar komen en ook onderling contacten kunnen leggen." Als dat eenmaal van de grond gekomen is, zal de Regt zich focussen op zijn derde doelstelling: het in kaart brengen van kwaliteit van de verschillende aanbieders in de sport. "Als het aan mij ligt, wordt Fitklik ook in dat opzicht een bepalende spin in het web."

 
Header image