Sponsoring

Sponsoring
In Nederland wordt aan sponsoring jaarlijks bijna een miljard euro uitgegeven. De helft daarvan gaat naar sportsponsoring en daarvan weer de helft naar voetbal. Autobedrijven zijn de meest actieve sportsponsors. Wereldwijd wordt het meeste geld gestoken in Formule 1 en voetbal.

Sport is een prima communicatiedrager. Sport heeft ook vrijwel altijd een positieve uitstraling. De uitstraling wordt negatief bij incidenten als supportersrellen, fraudezaken, slechte wedstrijdresultaten, dopinggevallen en ander slecht gedrag van de sporters.

Sportsponsoring wordt steeds zakelijker. De emotie speelt nog wel steeds een belangijke rol bij de keuze voor een sport en een club, bijvoorbeeld als de voorzitter van de sportclub een belangrijke klant is. Maar de sponsor wil weten waar het geld aan uitgegeven wordt (groei, kwaliteit, materiaal) en welk communicatie-effect bereikt wordt. Want de sportsponsoring wordt wel steeds vaker een vast onderdeel van de totale communicatiemix. Meting van het effect is geen eenvoudige opgave, het houdt vaak op bij het meten van de mediaexposure (hoevaak komt de naam van de organisatie voor in de media).
 

Zoeken in regio

Vier cijfers postcode:
 
Header image