Zwangerschap

Zwangerschap
Bewegen is gezond, ook tijdens een zwangerschap! Er zijn zelfs aanwijzingen dat zwangere vrouwen die sporten minder snel last hebben van zwangerschapsstriemen (striae) en dat zij over het algemeen gemakkelijker bevallen.

Tijdens de zwangerschap, doen zich verschillende veranderingen in de spieren, gewrichten en botten voor. Het lichaam reageert daardoor anders op sport en lichaamsbeweging dan normaal. Zo worden de gewrichten wat slapper. Hierdoor neemt de kans op verstuiken of overbelasten van gewrichten en spieren toe. Goede begeleiding tijdens het sporten tijdens een zwangerschap is dan ook zeer gewenst.

Bij een zwangerschap zijn zwemmen en yoga vaak de sporten die worden geadviseerd. Mogen de rest van de sporten dan niet? Sporten als duiken, parachutespringen, skiën en windsurfen zijn niet zonder risico’s tijdens een zwangerschap. En worden daarom afgeraden. Bij sporten zoals aerobics, aquarobics, paardrijden, fietsen en joggen wordt geadviseerd het op een lage intensiteit te doen.

Een paar tips voor het sporten tijdens een zwangerschap:
- Drink veel voor, tijdens en na het sporten om uitdroging te voorkomen
- Beoefen geen sport waarbij het risico aanwezig is van buikletsel, vallen of overbelasting van gewrichten
- Probeer uitputting of buiten adem raken te voorkomen
 

Zoeken in regio

Vier cijfers postcode:
 
Header image