Wandelsport

Wandelsport
Wandelen is een eenvoudige, natuurlijke beweging in de buitenlucht die een gunstig effect heeft op de gezondheid: - je verbruikt calorieën; - cholesterol en bloeddruk gaan omlaag; - het daglicht buiten is goed voor de biologische klok en de aanmaak van vitamine D; - door de temperatuurwisselingen (binnen/buiten) verbeterert de afweer en word je minder snel verkouden. Volgens wetenschappers is een half uur per dag stevig wandelen goed tegen hart- en vaatziekten, en helpt wandelen bij stress en depressies. Het kan een uitstekende manier zijn om te herstellen na een ziekte of ernstige blessure. Je hebt niet veel nodig om te beginnen met wandelen. Eigenlijk is een goed paar wandelschoenen voldoende. Een wandelsportvereniging kan je op weg helpen met georganiseerde wandeltochten en sociale contacten. Wandelen is goedkoop, altijd en overal te doen, en geschikt voor jong en oud. Voor kinderen hoeft wandelen beslist niet saai te zijn: er zijn tal van themawandelingen en paden waar dingen te zien of te doen zijn die kinderen interesseren en die niet te lang zijn. Ook geocachen kan een leuke gezinsactiviteit zijn. Heb je eenmaal de smaak te pakken gekregen, dan kun je gaan oefenen voor grotere uitdagingen zoals een vierdaagse, trektocht, bergwandeling en dergelijke.
 

Zoeken in regio

Vier cijfers postcode:
 
Header image